Selasa, 10 Mac 2009

REKABENTUK DAN PEMILIHAN TERHADAP PERALATAN

Dalam ruangan ini saya ‘ terpaksa ‘ menggunakan banyak istilah Inggeris untuk penerangan.Maafkan saya.

Canoe

Perjalanan-perjalanan yang melibatkan permukaan air sememangnya merumitkan.Maslah asasnya ialah ombak-ombak kecil yang di cipta apabila mengharungi air akan pula mencipta ‘ resistance ‘ dan ianya akan semakin kuat apabila objek semakin laju.Masalah lain yang akan timbul ialah terhadap rekabentuknya yang perlu di kompromikan menurut persembahan ( performance )yang di kehendaki.Misalnya jika kita mahu sesuatu kayak yang stabil, kita terpaksa pula mengorbankan kemampuannya untuk bergerak laju…..!!!
( akan saya terangkan dengan lebih lanjut nanti ).

Kajikan ayat ini…………………….

“ Performance is an expression of the total resistance a canoe has to the hydrodynamic forces acting upon it.This resistance depends on the size, shape, contour, weight and the surface finish “.

“ Dynamic Resistance “, these resistance are the result of water flowing past the hull of the canoe.They are the same, whether the craft is moving through still water, or whether a current of water is flowing past a stationery canoe “.

“ Frictional Resistance “, as a canoe moves through water, molecules adhere to the hull, and moves along with it, however fast is goes.Because of viscosity, the hull becomes surrounded by a thin layer of water being dragged along by a canoe.The outside of the layer is at rest, the inside ( in contact with the hull ) travels at the speed of the canoe.This is the boundary layer, and within it the forces of friction act to slow the canoe.


Loom Dayung

Melalui aksi mata dayungan dalam air, kita bolehlah menyokong bahawa semakin kuat loom dayung maka semakin efficient dayungan kita .Diameter sesebuah dayung adalah penting.Loom yang sesuai ialah dimana apabila menggenggam, ibu jari mestilah bersilih tindih dengan jari kuku yang lain.Sesebuah loom yang besar diameternya akan menyebabkan pendayung akan cepat keletihan.Diameter loom yang baik umumnya tidak melebihi 32 meter ( 1 ½ “).




Dayung dan Si Pendayung

Kita mula-mula belajar mendayung dengan kekuatan tertumpu kepada penggunaan tangan dan siku sahaja.Lama kelamaan kita secara tidak langsung menggunakan kekuatan pinggang, peha, kaki dan sebagainya untuk menggerakkan perahu kita .

Ramai orang bertanyakan saya stail dayungan apakah yang terbaik sekali?Mungkin susah juga nk di jawab.Tapi pada saya stail dayungan terbaik adalah apabila seseorang pendayung itu dapat mendayungkan kenunya kearah mana yang dia mahu dengan menggunakan tenaga dan masa yang minima.

“ the effort applied to making the canoe body paddle unit move is generated in the human body.The principle of action and reaction shows clearly that a downword and rearward strike of the blade onto the watyer must be equally balanced by and upward and forward body thrust of the body in the canoe.The contact between body and canoe is of prime important in canoeing.The canoe is put on like clothing- on does not climb into it “.

Dayung ( paddle )

Saiz panjang dayung yang paling sesuai bagi seseorang itu ialah ukuran “ tingginya di campurkan dengan jangkauan hingga hujung jarinya “.Ini bermakna purata panjang sesebuah dayung ialah 210 cm ( slalom) hingga 230 cm ( sea canoeing ).

“ For efficient propulsion, it is important that the blade of the paddle must move along aline parallel to and as near to the centre line of the canoe as possible.This produces the high paddling style of the competition.

While the tourer, apart from the water , windage becomes important, and low paddling style, to keep the upper blade close to the surface where wind speeds are dramatically reduced, is the hallmark of the sea – canoeist in very windy conditions.

Pemilihan terhadap rekabentuk dayung perlulah memenuhi 3 fungsi utama yang berkaitan dengan mata bilahnya ( paddle blades )

1. bila dayung mencecah air
2. bila ‘ grip ‘ air
3. bila keluar dari air

Apabila mencecah air, buih-buih dan putaran air yang berlaku akibatnya adalah di sifatkan sebagai membuang tenaga oleh pendayung.

Oleh itu,pemilihan mata yang berbentuk senduk ( curved ) adalah lebih baik dari mata yang rata ( flat blade ).Ini adalah kerana bentuk ini meminimakan pembentukan buih dan putaran.Dalam hal ini juga bentuk assymetrical curves lebih menunjukkan kelebihan.
Semasa di dalam air pula, udara-udara di sekeliling mata pendayung akan menjejaskan kesempurnaan apabila mendayung.Tenaga ini disiakan apabila berlaku cavitation.Nyata lagi disini bahawa bentuk curved blade dapat meminimakan proses tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan