Rabu, 11 Mac 2009

IKHTIAR HIDUP - MENANGKAP KEHIDUPAN DALAM AIR

Manusia tidak akan kelaparan apabila berada berhampiran di kawasan sungai, tasik dan rawang. Terdapat banyak kehidupan dalam air di kawasan ini seperti jenis-jenis ikan, siput, kura-kura, ketam, katak dan ular yang boleh dijadikan makanan. Adalah lebih mudah untuk menangkap hidupan dalam air dari kehidupan di darat.

KAEDAH MENANGKAP KEHIDUPAN DALAM AIR

Ikan merupakan makanan yang mengandungi protain, vitamin dan lemak. Ikan merupakan hidupan dalam air yang banyak dan senang ditangkap. Cara-cara menangkap ikan ialah:-
· Pancing. Inilah cara yang paling senang dan efektif untuk mengangkap ikan. Jika kita tidak ada tali dan mata kail kita boleh improvisasi dari bahan-bahan berikut:-
o Duri rotan dan duri pokok
o Jarum, paku dan dawai
o Tulang binatang
o Tali pancing dari kulit pokok atau rotan.

· Menggunakan tangan, sauk dan serkap. Cara ini berkesan ditempat air cetek atau lubuk kecil. Sauk dan serkap boleh dibuat dari bahan-bahan hutan seperti buluh dan rotan.



SAUK ROTAN

· Jaring dan jala. Jarring hanya sesuai degunakan disungai yang besar dan tasik. Jala sesuai digunakan di kawasan yang tiada halangan kayu, akar dan lain-lain yang boleh menyebabkan jala tersangkut. Jarring yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan saiz dan jenis ikan.
· Lembing dan serampang. Cara ini hanya berkesan untuk menangkap iakan yang besar dan kehidupan lain seperti labi-labi dan ketam. Lembing dan serampang boleh dibuat dari bahan-bahan berikut:-
o Kayu yang keras seperti batang nibung
o Besi dan paku
o Tulang binatang
o Buluh

PERANGKAP IKAN

Perangkap ikan boleh digunakan dalam semua keadaan sungai dan tasik. Bahan-bahan untuk membuat perangkap ikan senang diperolehi dihutan. Jenis-jenis perangkap ikan dan cara penggunaanya ialah:-
· Bubu. Dipasang dikawasan sungai yang cetek. Bahagian injap yang berbentuk corong dipasang melawan arus sungai. Halangan perlu diadakan untuk mengepung ikan ke bahagian injap.· Perangkap Tegak. Perangkap ini digunakan dibahagian sungai tasik yang dalam. Umpan diperlukan untuk mengumpan ikan ke dalam perangkap.

· Perangkap Tegak. Perangkap ini digunakan dibahagian sungai tasik yang dalam. Umpan diperlukan untuk mengumpan ikan ke dalam perangkap. · Lukah. Perangkap ini sesuai digunakan untuk mengangkap ikan dan hidupan air di dalam sungai yang mengalir dengan laju. Injap lukah dipasang menghadap arus sungai dan ikan yang berenang mengikut arus sungai akan terperangkap dalam lukah. Lukah kebiasaannya dibuat dari buluh atau kayu yang berlubang.
· Meracun. Ikan yang ditangkap dengan menggunakan getah pokok tuba adalah selamat untuk di makan. Akar pokok tuba dihancurkan dan dimasukkan ke dalam sungai. Ikan akan mabuk dan terapung dipermukaan air. Jangan sesekali menggunakan racun kimia untuk mengangkap ikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan