Selasa, 10 Mac 2009

PERSATUAN ORIENTEERING MALAYSIA

Kurikulum Orienteering Kebangsaan ini dalah bertujuan untuk menyeragamkan Perkembagan orienteering di Malaysia melalui Persatuan Orienteering Malaysia (MOA). Penyusunan dan penerbitan Kurikulim Orienteering Malaysia ini adalah seagai langkah Pertama seumpamanya didalam mewujudkan satu piawaian,mutu dan peningkatan Perkembangan di bidang sukan orienteering di Malaysia.

Adalah diharapkan dengan adanya kurikulum ia akan dapat memberi bimbimgan dan emudahkan para penggerak sukan orienteering untuk mempopularkan orienteering Dan melaksanakan aktiviti-aktiviti orienteering menerusi Persatuan Orienteering alaysia. Di Samping itu dangan penerbitan kurikulum orienteering Kebangsaan ini

Mendapat pengiktirafan oleh Kementerian belia Dan Sukan serta pengiktiraan kepada Persatuan orienteering Malaysia sebagai satu-satunya badan yang megawal kegiatan orienteering dalam erti kata yang sebenar.

Kurikulum Orienteering Kebangsaan Edisi Pertama ini merngkumi 10 program yang di kenal pasti sesuai untuk peringkat perkembangan sukan Juruarah/Jurulatih yang disusun merupakan satu program pengenalan di dalam melahirkan juruarah/jurulatih orienteering d peringkat permulaan ini.Program-program ini kan kelak dikhususkan kepada peringkat-peringkat sepertimana yang dijalankan oleh British Orienteering Federation (BOF).
Kurikulum Orienteering Kebangsaan dikemaskini dari semasa ke semasa bergantung kepada peningkatan dan perkembangan sukan orienteering di Malaysia.dengan itu juga di harapkan sukan orienteering di Malaysia akan turut mengikuti perkembangan sukan orienteering menerusin Perseketuan Orienteering Antarabangsa (IOF). Sekiranya program-program dapat di jalankan dengan tetatur dan kominmen yang yang tinggi dari pegajur mala ara peserta, maka kita yakin suatu hari nanti Malaysia akan mendapat menghantar para peserta ke kejohanan-kejohanan orienteering bertaraf dunia dan rogram-progaram pengurusan orirenteering yang dianjurkan oleh IOF

Tiada ulasan:

Catat Ulasan