Selasa, 10 Mac 2009

KELUARGA KENU (CANOES)
























Di UK, Canoes bermakna mana-mana perahu yang boleh di pikul oleh pendayungnya. “kayak” dan “Canadian Canoes” adalad “sub species”nya. Manakala dikebanyakkan Negara perkataan ‘canoes’ dikhaskan kepada perahu yang menggunakan sebilah mata pendayung manakala kayak yang menggunakan dua bilah mata pendayung.


Adalah lebih bijaksana bagi kita untuk mengkaji dan merancang terlebih dahulu tentang keseluruhan penggunaan kenu kita sebelum membuat keputusan untuk membeli.Misalnya kita boleh mula dengan membuat telitian di bahagian “ cockpit “ kenu.

Seat ( tempat duduk )

Tempat duduk perlu selesa memandangkan kita kadang-kadang terpaksa duduk berjam-jam di dalamnya.Seat yang terbaik sekali ialah di mana pembentukannya mengikut anatomi punggung.Tempat duduk yang rendah memberi kestabilan manakala yang tinggi membuat kekuatan gerakan dayungan ( paddling power ).

Footrest

Footrest yang di salah bina mungkin akan tersepit di bahagian bow jika berlaku satu perlanggaran atau “ looping “.Sesebuah footrest perlu mencapai ketahanan impak kelajuan15 b.s.j dengan muatan hampir 200 lbs.

Knees ( lutut )

Sesebuah kayak perlu ada tempat untuk sandaran lutut.Dalam acara slalom ataupun white water, seseorang pendayung perlu ‘ mengunci ‘ dirinya di dalam kayak.Bahagian punggung, kaki dan lututnya yang di sandarkan ( brace ) tersebut akan memberi reaksi kekuatan tenaga dayungan dan pengimbangan kayaknya.Keadaan ini juga membantu seseorang pendayung untuk melakukan Eskimo Roll.

Waterline Length

Semakin panjang waterline sesebuah kayak maka semakin mudah bagi pendayung untuk mendayung lurus.Pemilihan sesebuah kenu itu perlu di kaji dari segi keperluan dan keadaan yang selalu di jalankan, misalnya samada di laut, jeram atau sungai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan